Leeshoek

Teamgecentreerde arbeidsorganisatie

TAO TAO

Wat is TAO?

Binnen Strijp Dorp werken wij met Teamgecentreerde ArbeidsOrganisatie (TAO). Binnen de TAO wordt er gewerkt met onderwijsteams. Elk onderwijsteam (OT) omvat 2 of 3 verschillende leerwegeenheden: groep 1-2-3 / groep 4-5 / groep 6-7-8. De leerkrachten binnen dit onderwijsteam (OT) zijn collectief verantwoordelijk voor de gehele ontwikkeling van de leerlingen binnen deze leerwegeenheid. Zij bespreken de onderwijsorganisatie, het aanbod, het handelen en de resultaten van het onderwijs voor hun jaargroepen. Deze organisatie is vooral merkbaar (binnen het team) na lestijd. De gesprekken die leerkrachten na lestijd met elkaar voeren gaan over het onderwijs(aanbod) en leerkrachthandelen binnen hun jaargroepen. Dit met als doel dat het onderwijs (aanbod) nog beter afgestemd wordt op de behoeften van de kinderen.

Visie

Binnen onze (onderwijs)visie sluit de TAO vooral aan op onze kernwaarden: afstemmen, verbinden en samenwerken, maar ook op de bloemblaadjes: samen leren en verantwoordelijkheid. De school groeit in aantal leerlingen, waarbij we de kwaliteit van ons onderwijs willen waarborgen. Deze organisatiestructuur is helpend om de school voor nu en in de toekomst goed te kunnen organiseren.

Onderwijsteams

De jaargroepen worden verdeeld in leerwegeenheden, hierbinnen worden onderwijsteams geformeerd. De leerkrachten zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de kinderen binnen hun onderwijsteam. Zij hebben regelmatig overleg met elkaar over de onderwijsinhoud, leerkrachthandelen en de ontwikkeling van de kinderen, groep en school. Met als kernresultaat afgestemd onderwijs/aanbod, waarbij de leerling centraal staat.

Expertteams

Leerkrachten bespreken binnen hun onderwijsteam wat er opvalt, hoe dit komt en hoe hierop te anticiperen binnen hun groep, leerwegeenheid en/of school. Er kan vervolgens een expertteam geformeerd worden dat verder onderzoek doet en komt met een aanbeveling/terugkoppeling. Op de basisvakgebieden ligt gedurende het hele schooljaar (cyclisch) de focus, waarbij de expert de koers bewaakt en kan ondersteunen.